
DE KRACHT VAN EEN PERSOONLIJK LOGO
Een logo dat een persoonlijk tintje met zich meebrengt is een passend logo voor jou, als je persoonlijke diensten levert. Als je bijvoorbeeld fotograaf of coach bent is het heel belangrijk dat je contacten zich op hun gemak voelen. Dit gevoel breng je over met personal branding.
Het is belangrijk om een goede eerste indruk te maken bij je eventuele klanten. Het eerste wat veel mensen van je bedrijf zien is je logo. Het moet passen bij jou als persoon, bij je bedrijf én bij je ideale klant.
Hou bij het maken van een personal logo de volgende punten in je achterhoofd:
LEESBAARHEID
Uiteraard wil je een creatief en bijzonder lettertype gebruiken voor je logo,
zodat deze opvalt tussen alle andere logo’s. Maar als je een verkeerd lettertype gebruikt, dan kan je bedrijf als onpersoonlijk en koud overkomen, wat natuurlijk niet je bedoeling is.
KWALITEIT
Ook de kwaliteit van je logo is erg belangrijk. Als een logo alleen in .jpg en .png formaat is gemaakt dan is deze opgebouwd uit pixels, je kan het dan niet vergroten zonder dat het beeld ‘korrelig’ word. Als het logo alleen voor het web gebruikt word is dat prima maar als je het (misschien later) ook voor print of drukwerk wilt gebruiken is dat vaak niet voldoende, dan heb je vector bestanden nodig. Wil je hier meer over weten? Lees dan mijn Design tip: WAT ZIJN BESTANDSFORMATEN?
KLEURGEBRUIK
Kies niet alleen voor de kleur die een bepaalde emotie uitstraalt maar gebruik kleuren die bij jou passen, deze kleuren zullen je (potentiele) klanten het gevoel geven welkom bij je te zijn. Probeer maximaal twee kleuren te kiezen en laat deze kleuren ook op je website en andere uitingen terugkomen om herkenbaarheid te creëren.
AFBEELDING
Een logo kan bestaan uit alleen tekst, uit tekst en een afbeelding of alleen uit een afbeelding. Een afbeelding gebruiken in een logo is een goed idee als het een unieke en passende afbeelding is, die je boodschap van versterkt. Een illustratie van Google geplukt zonder toegevoegde waarde komt niet goed over en kan je beter weglaten.
TIJDLOOS
In principe laat je een logo maar één keer ontwerpen en daarop zal je huisstijl en ook je website afgestemd worden. Het moet dus tijdloos zijn en lang meegaan.
CONCLUSIE
Je persoonlijke bedrijfslogo is dus een belangrijk onderdeel van je hele huisstijl waarmee je jezelf en je bedrijf presenteert. Veel mensen vinden een logo en een huisstijl niet zo belangrijk bij de start van een bedrijf, maar het is zeker belangrijk om direct te beginnen met een logo en huisstijl die bij jou als persoon passen.

Of wil je misschien dat ik eens naar je logo kijk en je professionele tips geef?